میخواهیم به سوال خیلی از شماها که درمورد نحوه تست زدن پرسیده بودید پاسخ دهیم، ابتدا تست‌هارا به دو دسته تقسیم میکنیم، یک دسته تست‌های آموزشی و یک دسته تست‌های سنجشی.

تست‌های آموزشی و تست‌های سنجشی

انواع تست و نحوه صحیح تست زدن

 

تست آموزشی چیست؟

وقتی 1/10 تست‌های هر مبحثی که خوانده‌اید را بلافاصله بعد از خواندن میتوانید در این نوع تست‌ها پاسخنامه را چک کنید و جواب را ببینید، یعنی تست را حل میکنید پاسخنامه را نگاه میکنید و جواب‌هایتان را چک میکنید و بررسی میکنید که جوابتان به چه صورت بوده است یعنی با این تست‌ها یاد میگیرید که به این نوع تست‌ها آموزشی میگویند.
اما توجه داشته باشید که شما نباید تمام تست‌هارا به بصورت آموزشی بزنید و فقط یک‌دهم را بزنید.

تست آموزشی چیست
مثلا یک مبحثی 20 عدد تست دارد و شما 2 عدد تست رو انتخاب میکنید برای مثال یک تست از ابتدا و یک تست از اواسط مبحث که قبلا خوانده‌اید، آن تست‌هارا بدون زمان حل میکنید و جواب خودتان را با جواب کتاب چک میکنید.

 

تست سنجشی چیست؟

خب ما 20 عدد تست داشتیم که 2 تای آنهارا بصورت آموزشی زدیم و باید 18 تای بقیه رو بصورت سنجشی بزنیم. هر تست اختصاصی 1دقیقه و نیم و هر تست عمومی 45ثانیه وقت میگذارید، تست‌هارا مثل آزمونی که شرکت میکنید حل میکنید. یک سری تست غلط و نزده باقی میماند که بعد از زمانی که برای آن مجموعه تست مشخص کردید دونه به دونه سوال هارا همانند تحلیل و آزمون تحلیل میکنید و اصلا جوابش را نگاه نمیکنید.
در نتیجه شما حتما باید تست‌هارا به این دو روش حل کنید.

 

ویژگی تست‌های آموزشی چیست؟

1- برای بالابردن سرعت عمل بکار میرود.
2- با این روش کاربرد مسائل و فرمول‌ها را بصورت قوی داخل ذهن خودتان تقویت میکنید یعنی شما برای اینکه در این نوع تست زنی زمان بندی دارید استرس آزمون را تجربه میکنید.
3- خیلی از دانش آموزان این مشکل را دارند که تست‌هارا دونه دونه(با وقفه) حل میکنند و این باعث میشود برای مثال 10 عدد تست برایشان ساعت‌ها وقت ببرد، چون این دانش آموزان تست هارا میخوانند و حفظ میکنند و حفظ کردن معمولا زمان میبرد که این کار اشتباه است، اما شما وقتی بصورت آزمونی از خودتان آزمون میگیرید و رفع اشکال میکنید، سطح شما روز به روز در آزمون‌هایی که شرکت میکنید نیز بالا میرود.